Bevestiging en afscheid ambtsdragers

Tijdens de dienst van zondag 1 september werd afscheid genomen van zeven ambtsdragers en werden tien ambtsdragers bevestigd of in de bediening gesteld. In de dienst ging voor ds. Hans de Jong, terwijl Oebele Dijkstra voor de muzikale begeleiding zorgde.

Afscheid werd genomen van Sjieuwke van der Bij, Renze Dijkstra, Lieuwe Helmus, Johanna Pitstra, Auke Jan Veenhuizen, Rineke Postma en Bianca Prins-Bijleveld (v.l.n.r.)

Afscheid werd genomen van de diakenen Sjieuwke van der Bij, Renze Dijkstra, Lieuwe Helmus, Johanna Pitstra en Auke Jan Veenhuizen. Tevens werd afscheid genomen van jeugdouderling Rineke Postma en ouderenpastor Bianca Prins-Bijleveld. Ouderling Ietsen Pool had binnen eigen kring afscheid genomen.

“Wij laten jullie gaan en zeggen jullie dank voor de overtuiging, de inzet en de liefde waarmee jullie je dienst hebben vervuld”, zo sprak Hans de Jong hen toe. Namens de Kerkenraad nam voorzitter Wybe Kooistra het woord. “Wij als kerk willen jullie bedanken voor het werk in onze gemeente. Jullie hebben de afgelopen periode bij mogen dragen aan het verder bouwen van onze gemeente, waarbij jullie je eigen talenten hebben mogen inzetten.” Hij overhandigde hen als aandenken het boek ‘Blij te allen tijde’ van André F. Troost.

Bianca Prins blikte terug op de tijd dat zij in onze gemeente mocht werken. Een dankbare tijd, zo heeft zij dat ervaren (zie artikel: ‘Woorden van afscheid’). Ze overhandigde het boekwerkje ‘Verborgen aanwezig’ aan haar opvolgster Trijntje Klok, die op haar beurt met de gemeente deelde hoe zij Gods leiding in haar leven heeft mogen ervaren. Zo ook tijdens het sollicitatiegesprek, waarbij ze refereert aan de naam van ons kerkblad: Kruispunt. “Dat gesprek was zo positief. Toen ik terugreed naar huis dacht ik zou dit de volgende afslag zijn, die God voor mij in gedachten heeft?” Door de gemeente werd hun staande toegezongen Psalm 90:8.

Bevestiging

De nieuwe ambtsdragers Jan Tijseling, Sybe Frieswijk, Trijntje Klok, Wiesje van der Molen, Sjoukje en Wietze van der Zwaag (v.l.n.r.)

De volgende ambtsdragers werden bevestigd of in de bediening gesteld. Als diaken Erwin Postma, Alie Renkema, Hendrik en Boukje Vries (Ria Storm was verhinderd). Als kerkrentmeester Jan Tijseling en Sybe Vrieswijk en als ouderling Wiesje van der Molen en Sjoukje en Wietze van der Zwaag. Trijntje Klok werd bevestigd als de nieuwe kerkelijk medewerker ouderenpastoraat.
Zo worden in de gemeente van Jezus Christus mensen geroepen tot het ambt van ouderling en diaken of kerkrentmeester. In verschillende taken. Hans de Jong: “De apostel Paulus schrijft: Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest en er is verscheidenheid in bedieningen, maar het is dezelfde Heer, er is verscheidenheid in werking, maar het is dezelfde God, die alles in allen werkt (1 Corinthe 12: 4-6).”

Na het beantwoorden van de vragen, behorende bij het ambt werd door Hans de Jong de zegen uitgesproken over de ambtsdragers, waarna aan de gemeente werd gevraagd:
Dit zijn jullie nieuwe ouderlingen en diakenen, jullie nieuwe kerkelijk werker en diakenrentmeester. Wilt jullie hen in je midden ontvangen en hen hooghouden in hun ambt en bediening? Beloven jullie hen te aanvaarden, hen te omringen met jullie medeleven, hen te dragen in jullie gebeden en met hen mee te werken in de dienst aan onze Heer? Wat is daarop jullie antwoord?
Het antwoord van de gemeente was volmondig: Ja, van harte!
Daarna werd de nieuw bevestigde ambtsdragers staande toegezongen het lied Er komen stromen van zegen.

Foto’s: Harm Feitsma