Kerk-school- en gezinsdienst

De Kerk- school- en gezinsdienst op 20 oktober had als thema ‘God wijst de weg’. De dienst trok veel belangstelling, zoals elke KSG-dienst. De kerkzaal was prima bezet en aan beide zijwanden feestelijk versierd met prachtige tekeningen en kunstwerken van de kinderen. Gezellig geroezemoes bij binnenkomst gaf aan dat het een bijzondere dienst was. De leerlingen van CBS De Bernebrêge droegen daar hun steentje aan bij. Zij verleenden hun medewerking en vertolkten een belangrijke rol, welke meermalen met een dankbaar applaus werd gewaardeerd.

De dienst stond onder leiding van jeugd- en jongerenwerker Anne-Willem Hoekstra. De muzikale medewerking kwam van Taekele Oevering (piano) en Falco Tolsma (zang en gitaar). Het werd een warme en feestelijke dienst met dank aan de kinderen en het team leerkrachten van De Bernebrêge.

De bezoekers – naast gemeenteleden en ouders, broertjes en zussen, ook veel pake’s en beppe’s – werden bij binnenkomst door leerlingen persoonlijk welkom geheten, welk welkom werd onderstreept door de tekst op de beamer en het welkomstlied aan het begin van de dienst.

Over het thema ‘God wijst de weg’ hadden de leerkrachten samen met de kinderen de afgelopen weken nagedacht. Opwekking 807 ‘God van licht, wees mijn Gids’ was de aanloop naar het verhaal over Mozes, die bij de Farao op bezoek ging met het verzoek ‘mijn volk’ te laten gaan vanuit Egypte. Het verhaal van de tien plagen en de doortocht door de Rode Zee. Een verhaal dat vertolkt werd door de diverse groepen leerlingen via liederen en een toneelstukje.

Anne-Willem Hoektra vertelde in de uitleg dat God ons ook de weg wil wijzen. “Niet de kortste, maar wel de veiligste route”, waarbij hij verwees naar de wolkkolom en vuurkolom, die het volk Israël leidden in de tocht door de woestijn. “Als een licht op hun pad.”

Vertrouw maar op God. De weg wijzen is een kwestie van vertrouwen. Anne-Willem gebruikte daarvoor twee jeugdige vrijwilligers, die werden geblinddoekt. Zij werden gevraagd om stappen naar voren, naar achteren of opzij te nemen. In blindelings vertrouwen deden ze dat. “Zo wil God ook jou de weg wijzen.”

Foto’s: Harm Feitsma